“קראתי על שיטה שאפשר להשתיל שיניים ולקבל כתרים באותו יום. מה אתה אומר על זה? ”

בכל יום אני נתקל בשאלה הזאת. יש מודעות בעיתונים, יש פרסומות של רופאי שיניים באינטרנט, ואפילו ברדיו יש תוכניות שבהן מדברים על השתלות שיניים וכתרים באותו היום. אז למי זה מתאים?

smile-and-dental-mirror1.jpg (500×334)

כשעידן השתלים התחיל, פרופסור ברנמרק שהיה הראשון שעסק בשתלים ניסח כללים שהיה בהם היגיון רב. אחד הכללים אמר, שלאחר השתלה יש להמתין מספר חודשים עד לקליטת השתלת שיניים, ואז ניתן להתקין את המבנה והכתר (‘להעמיס’ את השתל). הכלל הזה נשמר במשך שנים. היה ברור לרופאי השיניים שתהליך קליטת השתל בעצם וההיטמעות שלו בתוך העצם (‘אוסאואינטגרציה’) הוא תהליך ארוך ורצוי להמתין עם עומס לעיסה על השתל. לכן נהוג להמתין כ- 6 חודשים להעמסה בלסת העליונה ו 3 חודשים עד העמסה בלסת התחתונה (לפחות).

במהלך ההשתלה, הרופא מכין קדח בעצם הלסת, ומכניס לתוכו שתל שהוא מעט רחב יותר מהקדח. השתל נכנס בלחץ וזה מקנה לו יציבות ראשונית, שהיא קריטית להצלחת ההשתלה. לפעמים העצם רכה והשתל נכנס ללא התנגדות. זה נפוץ במיוחד בעצמות של אנשים הסובלים מאוסטיאופורוזיס, ספיגת סידן. במקרים אלו מומלץ להמתין זמן ממושך יותר לפני ההעמסה.

יחד עם זאת, הרבה מטופלים מעוניינים לקבל את הכתרים באופן מידי, כי הפתרונות שמציעים להם עד קבלת הכתרים הם לקבל תותבת חלקית או שלמה, או להסתובב בלי שיניים לזמן מה באזור ההשתלה. זה לא מתאים לכל אחד. הלחץ מצד המטופלים עשה את שלו, והיו רופאים שהסכימו לנסות ולקצר את זמני ההמתנה וחרגו מהכללים שניסח פרופסור ברנמרק. בחלק גדול מהמקרים זה הצליח. אז מתי כן ומתי לא?

לדעתי האישית, צריך להתאים את פרוטוקול ההשתלה וההעמסה למטופל. אדם שסובל ממחלות רקע כמו סוכרת לא מאוזנת, מעשן כבד, חולה באוסטיאופורוזיס וכדומה, לא הייתי ממליץ לו להיכנס להרפתקה של השתלה והעמסה מידית, כי יש גורמים רבים שמנבאים את הכישלון. כמו כן, אדם שזקוק לשתלים באזורים אחוריים, שלא נראים לעין, ומוכן להמתין מספר חודשים- אולי עדיף לו להמתין ולא לקבל העמסה מידית, כדי לשפר את סיכויי הקליטה של השתלים.

לעומת זאת, מטופל שזקוק לעקירת שיניים מרובות, ובמיוחד שיניים קדמיות שכמובן נראות לעין, בהחלט יכול להתאים להעמסה מידית. כאשר מדובר במספר גדול של שתלים, מבצעים גשר שמחבר בין השתלים ואז העומס מתחלק ביניהם ולכן העומס על כל שתל בודד הוא קטן יותר באופן יחסי.

שתל בודד באזור קדמי אפשר להעמיס באופן מידי בשיטה הבאה: להתקין כתר זמני אסתטי, אבל בצד הפנימי של הכתר לשחרר אותו ממגעים בשן הנגדית כדי שלא יהיה עומס לעיסה על השתל.

לסיכום: היום ניתן לבצע שתלים בהעמסה מידית, והמקרים המתאימים יותר הם מקרים של חסר נרחב בשיניים ומספר גדול של שתלים שמחברים ביניהם בגשר, או בחסר קטן של שיניים כאשר המטופל מקבל כתרים זמניים למטרת אסתטיקה אבל דואגים לבטל את המגעים בשן הנגדית. בכל מקרה יש להתייחס למצב הבריאותי של המטופל ולקחת בחשבון גורמי סיכון לפני קבלת ההחלטה.